Čo je lesná pedagogika

Lesná pedagogika je kvalifikované environmentálne vzdelávanie zamerané les, spoznávanie prírody, života v lese,  objavovanie prírodných tajomstiev prostredníctvom hier a zážitkov. Vyžaduje  si aktívne vzdelávacie metódy a prístupy založené na spolupráci

Lesná pedagogika sa zameriava na všetky stránky udržateľnosti – sociálnu, environmentálnu a ekonomickú. Podporuje porozumenie, interakcie a súvislosti vzťahov ľudí k životnému prostrediu.

Lesná pedagogika je založená na vedomostiach o lesných ekosystémoch a skúsenostiach v lesnom hospodárstve. Svojimi aktivitami dopĺňa vedomosti o životnom prostredí, jeho ochrane a trvalo udržateľnom rozvoji.

Lesná pedagogika využíva zmyslové vnímanie prírody formou zážitkového učenia – hier rozvíjajúcich všetky zložky osobnosti človeka. Aktivity lesnej pedagogiky prebiehajú najčastejšie priamo v prírode – v lese.

Lesná pedagogikaje najjednoduchšia cesta lesníkov, ako priblížiť širokej verejnosti prostredie lesa so všetkými jeho funkciami. Lesy propaguje a predstavuje ich ako vynikajúce a zdravé miesta („učebne“) pre vzdelávanie v exteriéri.

Lesná pedagogika  vychádza z princípov humanistického vzdelávania a je založená na holistickom prístupe – zameriava sa nielen na získavanie poznatkov, ale najmä na rozvoj celej osobnosti.

Lesná pedagogika je určená všetkým. Medzi najčastejších účastníkov aktivít patria prirodzene deti všetkých vekových kategórií. To ale neznamená, že dospelým nemá čo ponúknuť.

Ciele lesnej pedagogiky

  • výchova k zodpovednosti, spoľahlivosti, mysleniu a učeniu, tvorivosti a komunikačným zručnostiam
  • rozvíjanie vzťahov k iným, spolupráca
  • aktívne využitie voľného času objavovaním a učením v prírode
  • budovanie emocionálneho vzťahu a postojov verejnosti k lesu a podnietenie k zodpovednému a šetrnému konaniu v každodenných situáciách
  • zvyšovanie povedomia o význame lesa
  • informovanie o úžitkoch, benefitoch lesov pre človeka
  • aktívnejší postoj k ochrane životného prostredia
  • rozvoj  komunikačných schopností, logického myslenia, zmyslového vnímania prírody
  • spoznávanie vzťahov v ekosystéme lesa
  • pochopenie významu hospodárenia v lese
  • zavedenie nových prvkov do vyučovania  – zážitkové hry
  • Upevnenie vzťahov pedagóg – žiak aktívnym zapájaním do hier spolu so žiakmi
  • Spoznávanie žiakov pri netradičných činnostiach

Fotogaléria​

Máte záujem o lesnú pedagogiku vo vašej triede?

Kontaktujte nás:
Ing. Jaroslava Vanyová
0917 649 079
jaroslava.vanyova@lhinovec.sk